رونمایی از ده نسخه نفیس قرآن کریم  در موزه قرآن و کتب آسمانی  وا قع در عمارت کاظمینی یزد
همزمان با حلول ماه مبارک رمضان ده نسخه خطی بسیار نفیس قرآن در موزه قرآن و کتب ادیان یزد رونمائی گردید.

این نسخه ها ی نفیس قرآنی شامل:

1 ـ قرآن شریف به کتابت محمد حسین بن ملا علی اصغر به سال 1042 هـ .ق و به خط ثلث است که با تذهیب طلا آراسته گردیده است. جلد این مصحف گرانقدر پوستین و منقش به گل و بلبل و از رنگهای گیاهی است.

2 ـ قرآن کریم به کتابت مرحوم آقا سید حیدر علی تبریزی به سال 1128 هـ .ق است که با خط نسخ و تذهیب زیبا در قطع رحلی نگاشته شده است.

3 ـ قرآن نفیس به کتابت صمدبن همدانی به سال 1227 هـ .ق و به خط نسخ است که با تذهیب طلا و تفسیر مختصر سوره ها در حاشیه آراسته گردیده است.جلد این مصحف شریف گل و بوته و از رنگهای گیاهی است.
4ـ هفت نسخه دیگر کشمیری و مربوط به کاتبان آسیای میانه است که با شیوه های آن سامان کتابت و مذهب شده است.
ضمنا این نسخ نفیس جهت پژوهشگران علوم قرآن و علوم اجتماعی و علاقمندان به هنر خوشنویسی و تذهیب، در موزه قرآن و کتب ادیان یزد، به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است :نخستین موزه قرآن و کتب آسمانی کشور اسفند 87در محل دفتر مرکزی بنیاد فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول واقع در عمارت کاظمینی یزد راه اندازی شد.در این موزه ‌ بيش از 100 كتاب ارزشمند و خطي قديمي قرآن مربوط به دوره‌هاي متعدد تاريخي همچنين ساير كتب آسماني شامل تورات، انجيل، اوستا و صحف در كنار 200 تابلوي قرآني و مرقعات خوشنويسان كشور از دوره تيموري تاكنون به نمايش درآمده است

یزدفردا





مقدم اصحاب هنر و اندیشه گرامی باد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا